Nieuws & Blogs

In de SpotLiteS: Arjan Hammenga

Datum: 24-5-2023

Onlangs ontving Arjan Hammenga een Paarse Koe voor zijn inzet en inbreng bij het project van Arcadis. Waar Arjan jaren geleden betrokken was bij de nieuwbouw, het testen in het in bedrijf nemen van de NAM locaties in het Groningerveld, is hij nu betrokken met het decomplexen en het slopen van deze locaties. Op locatie de Paauwen treffen we hem en gaan we met hem in gesprek over dit bijzondere project, zijn rol hierin en zijn drijfveren en ervaringen. 

Hoe ben je op dit project terecht gekomen?

“Henk Huurman informeerde mij over dit project en het leek mij een interessant project om een bijdrage aan te kunnen leveren. In mijn tijd bij Stork heb ik lange tijd bij GLT-Plus gezeten als Commissioning engineer, Site-coördinator en Lead Commissioning Engineer. Ik ken de locaties van haver tot gort. Na mijn GLT-Plus tijd ben ik aan de slag gegaan bij DSM in Leeuwarden als Productie Coördinator. Daar had een vergelijkbare rol waarbij ik werkvergunningen controleerde en vrijgaf en klussen voorbereidde die door de technische dienst en aannemers werden uitgevoerd. Op dit project kwam mijn kennis van de locaties en de opgedane werkervaring bij DSM goed van pas. Ik was ook al bekend met Litecad en wilde er graag werken. In mijn GLT-plus heb ik gewerkt met bekende Litecad’ers zoals Henk Havelaar, Jack Kuik en Gerrit Bekhof. ”

Kan je ons meer vertellen over het project en jouw rol erin?

“In november 2021 is Litecad’er Henk Huurman, mijn directe collega, met dit project gestart en hij heeft het project verder uitgerold. De zogenaamde Loppersum clusters (locaties ’t Zand, Leermens, De Paauwen, Eemskanaal en Overschild) worden gereinigd en ontmanteld. Naar verwachting zullen hierna nog zo’n ongeveer 300 locaties in Drenthe, het Groninger-veld en het Twente veld gaan volgen. Het is dus een zeer omvangrijk project. Als wij starten is het beheer van de locatie overgedragen aan Arcadis. Er zijn twee teams betrokken. Één team voor de reinigingsfase en één team voor de sloopfase. Eerst wordt de installatie volledig gereinigd. Het productiewater, het aardgascondensaat en kwik etc. wordt verwijderd en de leidingen worden gereinigd. Dit gebeurt door Reym. Het team van Litecad’ers met Geert Braam, Albert Kolk en Gerrit van der Zee, ziet erop toe dat dit in de reinigingsfase veilig gebeurt. Als de installatie schoon is breekt de volgende fase aan. De spanning wordt eraf gehaald en het water en de energie worden afgesloten. Vervolgens start de sloopfase en dat is waar ons team zich mee bezighoudt. De sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd door Van Vliet Sloopwerken. Voordat Van Vliet start worden er testen uitgevoerd om te kijken hoe schoon de installatie is. Vervolgens worden de tekeningen van de installatie ingekleurd volgens een kleurenschema. De kleuren geven aan wat er met de onderdelen mag gebeuren. Blauw betekent bijvoorbeeld afvoeren of recyclen en bij geel en rood dient er nog een extra bewerking plaats te vinden. Alles wordt afgevoerd volgens wetgeving. Er worden over het algemeen helaas weinig onderdelen hergebruikt omdat het hele specifieke onderdelen betreffen. Veel onderdelen gaan daarom als schroot weg. Het voelt uiteraard ook best raar om je eigen werk weer om zeep te helpen. Maar het is wel mooi dat we op deze manier deel uitmaken van de energietransitie. Bovendien is het een bijzonder project omdat wij als Litecad een grote stempel zetten op hoe het V&G beleid (Veiligheids- en Gezondheidsbeleid) uitgevoerd wordt. Het is belangrijk dat alles veilig en volgens de procedures gebeurt. Ons werkt ligt in deze tijd onder een vergrootglas.”

Hoe ervaar je het project tot nu toe?

“Elke dag is anders, daardoor blijft het uitdagend. Soms zoek ik uit hoe iets zit of ga ik het veld in om dingen na te kijken. Ik krijg veel vragen en probeer zoveel mogelijk mee te denken. Het voelt goed om mijn jarenlange ervaring te kunnen gebruiken. Ik had nooit verwacht om dat op deze manier hier in te zetten. Het geeft mij energie als ik een positieve bijdrage kan leveren aan de voortgang en het goed uitvoeren van het V&G beleid. Dan ga ik met een goed gevoel naar huis. Het hoofddoel is zorgen dat we allemaal veilig en ongedeerd naar huis kunnen. Het hoort er dan ook bij dat je streng moet optreden als iets niet volgens de procedures verloopt, maar dat gaat mij tot dusver goed af. Het is een klein team en iedereen is bereid om elkaar te helpen en om dingen samen te doen. Er zijn korte lijnen en er heerst en prettige werksfeer. Regelmatig zitten we samen om te kijken hoe we dingen kunnen verbeteren of kunnen voorkomen. Om bepaalde zaken extra aandacht te geven of als we bijvoorbeeld toch nog ergens kwik aantreffen. Zo blijven we kritisch, houden we elkaar scherp en proberen we continu te blijven te verbeteren. Ook is het leuk om weer door te gaan naar een andere locatie. Ik ben graag werkzaam op projectlocaties. Dat is toch het allermooiste! Aan deze locatie heb ik veel herinneringen. Jaren terug had de Locatieverantwoordelijke van destijds bijvoorbeeld een rookhok gemaakt in het kantoorgebouw. Als je het hokje binnenkwam stond het blauw van de rook. Zoiets kan nu echt niet meer en is niet meer voor te stellen!

Naast je werk doe je de opleiding Onderhoudstechnologie. Werken, studeren en 3 kinderen, dat klinkt pittig! Hoe houd je alle ballen in de lucht?

“Mijn antwoord daarop: Gewoon doen! Niets doen is geen optie. Ik vind mijn werk leuk en ken de locaties op mijn duimpje, dat scheelt. Mijn oudste dochter is 12, mijn middelste zoon 10 en jongste dochter is 1,5 jaar. Gelukkig ben ik als vader nu 10 jaar ouder en heel wat wijzer. De studie is 1 jaar, dus overzichtelijk en goed te doen. Het einde van de opleiding komt al in zicht. De laatste lessen zijn geweest en nu de eindopdracht.“

Voor eindopdracht van de opleiding Onderhoudstechnologie gaat Arjan bezig met een praktisch vraagstuk uit zijn eigen werkveld. Hij gaat onderzoek doen naar de huidige onderhoudsconcepten een verbetervoorstel maken zodat de overdacht van de locaties naar Arcadis gestroomlijnder zal verlopen. Daardoor zullen kosten bespaard kunnen worden. Een mooie combinatie van leren en werken en daarnaast nuttig en waardevol voor de toekomstige sloopplannen!